Միֆական աշխարհայացքը անձնավորում է
բնությունը և տեսնում է մարդուց վեր այլ ակտիվ ուժեր, որոնք և վերագրում է
հոգիներին: Միֆական մտածելակերպը ենթադրում էր, որ մարդու անձնական հաջողությունը
կախված էր ոչ թե իրենից, այլ որոշակի նախախնամություններից: Այդ իսկ պատճառով
սկզբնական բանահյուսության մեջ չկա մարդու ուժի պանծացման պոետական գնահատականը:
Միֆական պատմությունները մեզ են ներկայանում մարդու ու բնության ուժերի (և նրանց
մարմնավորող հոգիների) բախմամբ, որտեղ մարդը միշտ պարտվում է և ընդունում իր
ստորակարգությունը այդ ուժերի հանդեպ[1]:
Միֆոլոգիան վաղ մտածելակերպի արդյունք է,
բայց այդպիսի մտածելկերպը բացատրության կկարիք ունի: «Անհասկանալի է մնում այն,-
գրում է Ա.Ֆ. Լոսևը,-թե մարդու ինչին էր պետք բնությունը բացատրելու համար դիմել այդքան տարօրինակ եղանակների:
Ինչու՞ հանկարծ պարզ դարձավ, որ արևը ցուլ է, իսկ լուսինը՝ կով, կամ որ որոտն ու
կայծակը ուղղակի որոտ և կայծակ չեն ինքնին, այլ զենք Զևսի կամ Յուպիտերի ձեռքին;
Ինչու՞ ժամանակին այս ֆանտաստիկ հորինվածքները <...> բացատրում էին բնությունն ու հասարակությունը
բոլոր նրանց, ովքեր այն ժամանակ մտածում էին տեղի ունեցող երևույթների պատճառների
մասին»[2]:
«Միֆոլոգիական գիտակցությունը գիտակցություն է՝ անթափանց փորձի համար»,- կարծում է Մ. Կոսարևը[3]:
Միֆոլոգիայի տեսաբան Ա. Լոբոկը մատնացույց է անում, որ միֆը սուտ է: Բայց և հավելում է. ոչ սովորական սուտ, այլ
սուտ, որին հավտում են: Եվ ոչ թե ուղղակի հավատում են, այլ հավատում են ինքնամոռաց, ներքին ամբողջ մղումով[4]:
Միֆալոգիայի մի զգայուն հատվածը նվիրվում է աշխարհաստեղծմանը: Աշխարհաստեղծման ու դրա գոյության հիմքն է համարվում ամենից առաջ լույսի ու խավարի, չարի և բարու մշտական հակադրամիսանությունը: Այդ տեսանկյունից դիտելով է, որ մենք ստորև կանդրադառնանք լույսի ու բարու հավերժական «հակառակորդ» ուժերին, որ քրիստոնեական տեսական գրականության մեջ ստացել են սատանա (չարք) ընդհանուր անունը:
Քրիստոնեկան տեսական գրականության մեջ սատանան մեծ տեղ է զբաղեցնում: Ռուս իրականության մեջ հավատը առ սատանան զարգացել է քրիստոնեացման ժամանակներից սկսած՝ հիմքում ունենալով ժողովրդական, հեթանոսական հայացքները: Իրականում հին աստվածները ամբողջովին չվերացան, նրանց հավատքը զուգահյուսվեց քրիստոնեական հավատալիքներին և տեղ գտավ Աստվածաշնչում: Ըստ քրիստոնեկան հավատքի՝ աշխարհը բաժանվում է Աստծո և Սատանայի արքայությունների, և այս երկուսի միջև հավերժական պայքար է ընթանում մարդկանց հոգիներին տիրելու համար:
Նոր Կտակարանում, ի տարբերություն Հին կտակարանի, սատանան և անմաքուր ուժերը Աստծո հակառակորդներն են, իրար են հակադրվում նրանց գործունեության ուղղվածությունները: Չնայած Աստծո արքայությունը ուժեղ է սատանայի արքայությունից, այն, մեկ է, գոյատևելու է մինչև նոր Փրկչի հայտնվելը: Նոր կտակարանում սատանան Աստծո և մարդկանց թշնամին է, տանջողն ու գայթակղողը, որն այնքան ուժեղ է, որ փորձեց շեղել անգամ Քրիստոսին՝ ցույց տալով աշխարհի բոլոր արքայություններն ու դրանց փառքը և ասելով. «ամենն այս կտամ քեզ, թե ընկնես ու երրպագես ինձ»(Մաթեոս, IV, 8-9):
Հին
կտակարանում բոլոր հրեշտակները ծառայում են աստծուն, բայց Նոր կտակարանում չար հրեշտակները սատանային են երկրպագում,
մտնում են մարդկանց մեջ, որպեսզի վնասեն աշխարհին: Նոր Կտակարանի համաձայն չարքեր
մեղանչյալ հրեշտակներ են, որ ստեղծվել են որպես բարի, բայց մեղսագործել են աստծո
ուժի դեմ, ինչի համար էլ պատժվել են:
Աստվածաշնչյան
սատանայի կերպարը իր հետագա զարգացումն է ստացել միջնադարում: Սատանայի գոյության
հանդեպ հավատը, և հավատն առ այն, որ լուսավորյալ ու աստվածապաշտ ուժերը կարող են
հաղթահարել նրան, միջնադարում հատկապես տարածում են գտել հուդականության մեջ:
Քրիստոնեական ուսմունքը սատանայի մասին զարգացել և համալրվել է նոր ֆանտաստիկ իրողություններով եկեղեցու գործունեության ընթացքում, երբ վերջինս փորձում էր հաղթանակ տանել հեթանոսական խմբակների դեմ: Սկսած առաջին դարերից և, կարելի է ասել, դեռ մինչև օրս եկեղեցու սպասավորները, այժմ նաև՝ Հռոմի պապերը թողարկում էին բրոշյուրներ, գրում էին Աստծո խոսքը պարունակող աշխատանքներ, որոնցում բռնադատում էին սատանային և անմաքուր ուժերին: Սրա արդյունքում սատանայի մասին «ուսմունքը» ձևակերպվեց իբրև Աստծո ուսմունքի մի անքակտելի մաս:
Սուրբ հայրերը գրում էին, թե ինչ տեսք ունեն
չարքերն ու սատանան, թե ինչով են նրանք սնվում: Կարծվում էր, որ հրեշտակների նման
չարքերը ևս մարմնեղեն են, իսկ որոշ հայրեր էլ հավելում էին, որ չարքերի մարմինն
ավելի պինդ ու մեծ է, և որ նրանք այդպիսին են դարձել երկնքից ընկնելուց հետո՝
հարմարվելու համար երկրի մթնոլորտին:
Սատանայի հանդեպ վախի զարգացման հետ ավելի անճոռնի կերպարներ էին սկսում վերագրել նրան: Ամենահաճախադեպը Սատանայի արտաքինի հետևյալ պատկերումն է. բարձրահասակ, զզվելի արտաքինով մարդ, սև դեպքով, ինչպես մուր, նիհար, վառվող աչքերով և իր ողջ էությամբ ուրվական հիշեցնող:
Սատանայի ֆիզիկական թերությունների շարքը հաճախ համալրվում էր նաև նրա կաղությամբ՝ երկնքից ընկելու ևս մեկ հետևանք: Այս դեպքում հավանաբար Սատանային են վերագրել հին արիական միֆը կաղ և կրակոտ աստվածության մասին:
Այժմ տեսնենք, թե ինչպիսի միֆական նախատիպեր
ունեն բուլգակովյան հայտնի վեպի հերոսները:
Բուլգակովյան
տեսաբաններից Բ. Սոկոլովը գրում է. «Բուլգակովի կերպարները հաճախ ուղղված են
բազմապիսի ասոցացիաների և ունեն մի քանի գրական և իրական հիմքեր»[5]:
Պարզ է, որ ամենից շատ նախատիպեր ունի բուլգակովյան ամենահայտնի չարքը՝ Վոլանդը: Նրա նախահիմքերը սովորաբար բաժանվում են երկու մեծ խմբի՝ միֆական և իրական:
Անկասկած Վոլանդի առաջին գլխավոր նախատիպը Սատանան է՝ Լյուցիֆերը, ինչը պարզում է մեզ նրա անունը (գերմ. Faland թարգմանաբար նշանակում է չարք, խաբեբա, խորամանկ):
Լ. Յանովսկայան ընգծելով բուլգակովյան հերոսի և միֆական սատանայի ընդհանրությունը, գրում է, որ Վոլանդի ոսկե պորտսիգարի վրայի հանելուկային բրիլիանտե եռանկյունին հունական մեծատառ Դելտան է[6]:
Բազմաթիվ ազգերի միֆերում (քրիստոնեկանի՝ Սատանա, մուսուլմանականի՝ Շայթան) սատանան չար ուժերի մարմնացումն է: Հունարենից թարգմանաբար սատանա նշանակում է զրպարտիչ:
Մուսուլմանական և հուդայական միֆերում սատանան պատկերվում է ցուլի պոչով և չղջիկի թևերով, քթի փոխարեն խոզի մռութով և այծի թավամազ ոտքերով և իհարկե պոզերով:
Քրիստոնեության մեջ Սատանան ներկայացվում է փոքր-ինչ այլ կերպ. լեգենդի համաձայն նա ընկած հրեշտակ է, այդ պատճառով էլ պահպանել է մարդկային կերպարանքը՝ լրացյալ սև թևերով (բազմաթի նկարներում՝ չղջիկի թևերով):
Սատանան
համարվում է մարդկանց դեմ գործող դևերի առաջնորդ. Ազազելը, Վելարը և այլոք միասին
տնօրինում էին մարդկային արատները և նպաստում էին դրանց զարգացմանը ողջ
հասրակության մեջ: Ռոմանտիզմի դարարջանում սատանայի կերպարը ընդունեց որոշակի
դրական գծեր: Մարդը, որ ուզում էր վաճառել իր հոգին սատանային և իր արյունով
հաստատելով դա, կարող էր ստանալ դրա փոխարեն աշխարհի հարստությունը: Բայց հոգու
ֆիզիակական մահից հետո հոգին անցնում էր սատանայի անմնացորդ տիրապետության տակ:
Այսպիսով՝ սատանայական էությունը յուրօրինակ հենք է հանդիսանում, որի վրա Մ. Բուլգակովը, կառուցելով Վոլանդի կերպարը, ստորակարգում է մյուս կերպարների բնավորության գծերը:
Վոլանդի մյուս նախատիպը Մեֆիստոֆելն է: Ա.
Զերկալովը հետևյալ փաստն է բերում. «Վոլանդ անունն ինքնին Մեֆիստոֆելի փոքր-ինչ
այլափոխած գաղտնի անունն է, որ հնչում է
«Ֆաուստ» ողբերգության մեջ միայն մեկ անգամ»[7]:
Այդ կապը հաստատվում է նաև վեպի նախաբանում
բերված տողերով, որոնք քաղված են Գյոթեի «Ֆաուստից». «Ein Teil fon jener Kraft,
Die stets das Bose will und stets das Gute schafft- Մասնիկն եմ այն ուժի, որ հավիտյան
Տենչում չարիք, բայց բարիք է գործում միայն»:
Իրական նախատիպերի հարցում
ուսումնասիրողները երկու խմբի են բաժանվում. նրանց մի մասը կարծում է, որ Վոլանդի
նախատիպն է Ստալինը: Որպես ապացույց նրանք բերում են «ստալինյան կճղակի» մասին
լեգենդը և համեմատում այն վեպի նախնական անվան հետ՝ «Ինժեների կճղակը»: Սրանից
բացի հիմք է հանդիսացել նաև այն, որ Վոլանդը հաճախ օգտագործում էր Ստալինի հանրահայտ ճառերից հատվածներ
(օրինակ՝ Փաստարկները համառ երևույթներ են):
Գրականագետների մյուս խումբը կարծում է, որ
Վոլանդի համար նախատիպ է դարձել Վ. Ի. Լենինը: Նրանք անգամ Լենինի կյանքից
դրվագներ են բերում, որոնք այս կամ այն չափով նման են վեպում տեղ գտած
իրողություններին[8]:
Վոլանդի շքախմբի մյուս անդամն Ազազելն է: Բազմաթիվ ուսումնասիրողներ
Ազազելի նախատիպ համարում են Ազազել չարքին: Այդ մտքին առաջին հերթին հանգեցնում է
հենց թեկուզ անունների նման լինելը, ինչպես նաև Բուլգակովի հետևյալ տողը. «Այժմ
Ազազելը թռչում էր իր իսկական կերպարանքով, ինչպես անջուր անապատի չարք, մարդասպան
չարք»: «Միֆոլոգիա» հանրագիտարանում Ազազելը նկարագրվում է իբրև «բացասական կերպար
հուդայական միֆոլոգիայում, չարք»[9]:
Ազազելի մասին հիշատակում կարելի է գտնել
Աստվածաշնչի այն գլխում, որտեղ նկարագրվում է քավության ծեսը: Համարվում էր, որ որպեսզի քավություն ստանայիր մեղքերիդ համար, այդ օրը պետք է երկու զոհ մատուցեիր. մեկը՝ Եհովային, մյուսը՝ Ազազելին: Այդ նպատակով ընտրում էին երկու ոչխար, որոնց վրա մարդիկ իբրև բարդում էին իրենց մեղքերը: Այն կենդանին, որ նախատեսված էր որպես զոհ Ազազելին, բաց էր թողնվում անապատում, այնտեղ, որտեղ ըստ ավանդության, ապրում էր չարքը[10]:
«Ենոքի գրքում» Ազազելը նկարագրվում է
գայթակղիչ դևի կերպարանքով: Համաձայն թղթի հրեշտակը դավաճանել է Տիրոջը և դրա
համար վտարվել երկնքից: Գալով երկիր` անապատի դևը, ընկած հրեշտակը, մարդկության գայթակղիչը տղմարդկանց սովորեցնում է զինվորական և հրազենային արվեստը, իսկ կանանց՝ դեմքի անհարիր գունազարդումը և պտղի զարգացման ընդհատումը:
Որոշ
լեգենդներում Ազազել անունով դևը երբեմն նույնացվում է Սատանայի հետ:
Կատու Բեգեմոտի կերպարը փոխառվել է աստվածաշնչյան միֆոլոգիայից,
ինչպես և մյուս դևերի կեպարները: Սա փատվում է բուլգակովյան հերոսի և
միֆական կերպարի համանման տարրերի գոյությամբ, ինչպես, օրինակ, արտաքինը՝ «հսկա
ինչպես խոզ, և սև, ինչպես մուր»:
Դիվագիտության
ավանդույթներում Բեգեմոտը ստամոքսի ցանկություննրի դևն է:
Վեպից
երևում է, որ Բեգեմոտը ամենաքիչն է ենթարկվել իր նախատիպի ազդեցությանը: Դրանով է
բացատրվում միֆական Բեգեմոտի և բուլգակովյան հերոսի արտաքինի բացահայտ
տարբերությունը (անապատային հրեշ պղնձե փողեր հիշեցնող ոտքերով և երկաթե ձողեր
հիշեցնող ոսկորներով// նիհար երիտասարդ, դև-պաժ[11])
Վոլանդի
շքախմբից Կորովև-Ֆագոտը նույնպես ունի
իր նախատիպերը: Որոշ գրականագետներ կարծում են, որ ֆագոտը նույնանում է դև Դագոնի
հետ՝ սատանային
հաց տվող հին սեմական աստվածություն, հողագործության հովանավոր,
ավելի ուշ՝ հաց բաշխող, իսկ վերջում նաև հողմի ու պատերազմի աստված[12]: Հիշենք այն դրվագը, երբ Կորովևը Վոլանդի մոտ խաղում է գանձապահի իր դերը (դրամային անձրև թատրոնում)
կամ այն, որ նա կապված է մատնությունների, Լիխոդեևի առևանգման ու Բերլիոզի մահվան հետ:
Հերոսի ազգանունը հանդիպում ենք Ֆ. Դոատոևակու գործերից մեկում՝ «Ստեպանչիկովո գյուղը և նրա բնակիչները»,
որտեղ Կորովկին ազգանունով հերոսը շատ նման է բուլգակովյան Կորովևին. hերոսի երկրորդ անունը ծագում է «ֆագոտ» երաժշտական գործիքի անունից: Կորովևը արտաքնապես նմանություն ունի այդ երաժշտական գործիքի հետ (բարակ, երկար փող, երեք անգամ ծալած// հասակը 2 մետրն անց, բայց թիկունքները նեղ, անհավատալի նիհար):
Ի. Գալինսկայան կարծում է, որ Ֆագոտ անունը կապված է ոչ այնքան երաժշտական գործիքի, որքան «հերետիկոս» բառի հետ. «Բուլգակովը միացրել է նրանում երկու տարբեր բառեր. ռուսական ֆագոտ և ֆրանսիական ֆագոտ բառերը, իսկ ֆրանսիական բառապաշարի ֆագոտ (ճյուղերի կապոց) բառի իմաստներում նա տալիս է այսպիսի մի դարձվածք՝ sentir le fagot, այսինքն՝ հանձնել
հերետիկոսներին, այսինքն՝ հանձնել կրակին»[13]:
Բ. Սոկոլովը համեմատականներ
է տանում ասպետ-Ֆագոտի կերպարի և սերվանտեսյան Դոն-քիշոտի միջև: Նա համեմատում է
Սամսոնի անհամ հումորը բուլգակովյան հերոսի ինչ-որ ժամանակ անտեղի արած հումորի հետ[14]:
Հելլան Վոլանդի շքախմբի միակ կինն է, գումարած դրան՝ վամպիր: Բուլգակովը Հելլա անունը վերցրել է Բրոկգաուզի և էֆրոնի «Հանրագիտական բառարանի»
բառահոդվածից, որտեղ նշվում է, որ Լեզբոսում այդ անունը տալիս էին անժամանակ մեռած աղջիկներին, որոնք մահից հետո վամպիր էին դարձել[16]:
Վամպիրները եվրոպական միֆոլոգիայի մեջ գիշերային չարքեր են, որ սնվում են մարդկային արյամբ: Մարդիկ հավատում էին, որ վամպիրներ են դառնում ինքնասպանություն գործողները և հանցագործները, իրենց բնական մահով չմահացածները, այլև մարդիկ, որ մեռել են վամպիրի կծելուց: Կարծվում էր, որ վամպիրները հատկապես աշխուժանում են լիալուսնի ժամանակ, իսկ արևի լույսը նրանց վրա քայքայիչ ազդեցություն ուներ[17]:
Նման նկարագրությունը լիովին համապատասխանում է Հելլայի կերպարին. «Լուսամուտը լայն բացվեց, բայց փոխանակ գիշերային թարմության և լորենու բույրի սենյակ ներխուժեց նեխածի հոտը: Մեռած կինը ոտք դրեց շեմքին: Րիմսկին պարզ տեսնում էր բորբոսի հետքերը նրա կրծքի վրա: Եվ այդժամ հնչեց աքաղաղի կանչը այգուց...
Աքաղաղի երրորդ կանչի հետ նա դուրս թռավ»:
Հին նորմանական և հին գերմանական միֆոլոգիայում հանդիպում է Հելլա անունը՝ որպես կիսասպիտակ,
կիսասև աստվածուհի, որ ապրում է ստորերկրյա աշխարհում:
Հելլա անունը ժամանակի ընթացքում սկսեց նշանակել դժոխք՝ մեռյած անմաքուր հոգիների բնակության վայր:
Հելլայի դեմքի սպին հիշեցնում է Ֆաուստի Գրեթհենին, ով պատժվել է երեխայասպանության համար, և ում Ֆաուստը հանդիպում է Վալբուրգյան գիշերը:
Ի տարբերություն շքախմբի մյուս անդամների՝ Հելլան չար ուժերի ստորին դասին է պատկանում:
Դրանով է բացատրվում նրա և Աբադոնի բացակայությունը վերջին թռիչքի և կերպարանափոխության ժամանակ: Բացի այդ Հելլան չէր կարող կերպափոխվել այլ մեկի վերջին թռիչքի ժամանակ, երբ գիշերը բացահայտում էր բոլորի իրական էությունը:
Հելլան կարող էր դառնալ կրկին միայն մեռած մի աղջիկ:
Հելլայի կերպարում չկան վամպիրներին վերագրվող տարածված գծերը. սուր ատամներ, որ հայտնվում են կծելու ցանկության դեպքում, վախ արևային լույսից, քանի որ նա հանգիստ շրջում էր ցերեկով Վոլանդի բնակարանում:
Վեպում Հելլան ծառայողի դեր է ստանձնում Վոլանդի համար. սա նույնպես խոսում է նրա ստորակարգ չարք լինելու մասին:
Աբադոնը պտերազմի դևն է, Վոլանդի մտերիմը, ներկայանում է որպես մահվան գուժակ: Աբադոնի անունը ծագում է հին հրեական Աբադոնից: Այդպես են անվանում Ապոկալիպիսի հրեշտակին:
Դա հինկտակարանյան ընակած հրեշտակ է, որ ղեկավարել է հրեշտակների ըմբոստացումը Աստծո դեմ և այդ պատճառով նետվել է երկնքից վար՝ դատապարվելով անմահության:
Ավադոն (հին հրերենից`
մահ, գոյության դադարում) հուդայական միֆոլոգիաում կերպավորում է ստորերկյա հողաթմբերը և անցքերը փակող և անհետացնող ուժը: Կերպար, որ մոտ է մահվան հրեշտակին (Մալախ Հա-Մավեթ): Քրիստոնեկան միֆոլոգիայում Ավադոնը, հունարեն արտաանությամբ` Ապոլլիոնը (նշ. է ոչնչացնող) մղում է մարդկության դեմ ժամանակների ավարտի սարսափելի պատերազմ
(Ապոկալիպսիս. 9, 11) Կարծիք կա, որ Աբադոնի և Հելլայի կերպարները հիմնականում ներմուծվել են ստեղծագործության մթնոլորտի ֆանտաստիկությունը շեշտելու համար:
[2] Лосев А.
Диалектика мифа // Философия. Мифология. Культура. М.: Наука, 1991, ст. 113:
[3] Косарев М.
Миропонимание язычников - мифы, обряды, ритуалы // Природа. - 1994, ст. 79:
[4] Лобок А.
Антропология мифа. - Екатеринбург, 1997. - ст. 596:
[6] Яновская Л.М.
Треугольник Воланда и Фиолетовый рыцарь: о "тайнах" романа
"Мастер и Маргарита" // Таллин. - 1987, ст. 201:
[7] Зеркалов А. Воланд,
Мефистофель и другие: Заметки о теологии романа Михаила Булгакова "Мастер
и Маргарита" // Наука и религия. - 1987, ст. 49:
[13] Галинская И.
Загадка известных книг. - М.: Наука, 1986, ст. 3:
[14] Соколов Б.В.
Булгаковская энциклопедия. - М.: Локид-миф., ст. 555:
[15] Яновская Л.М.
Треугольник Воланда и Фиолетовый рыцарь: о "тайнах" романа
"Мастер и Маргарита" // Таллин. - 1987, ст. 108:
[17] Мифология. -
М.: ОЛМА-ПРЕСС Образование, 2002, ст. 51:
Комментариев нет:
Отправить комментарий