Լոռու խոսվածքը. ներածություն
Հայ իրականության մեջ
առաջին լեզվաբանը, ով խորքային անդրադարձ է կատարել Լոռու խոսվածքին, պրոֆ. Մ. Ասատրյանն
է: Պրոֆ. Ասատրյանը խոսվածքի տարածական ամբողջություն կազմելը փորձել է բացատրել պատմականորեն.
նրա կարծիքով Լոռին այն քչաթիվ շրջաններից է, որ դարերի ընթացքում համեմատաբար քիչ
է ենթարկվել արշավանքների և արտագաղթերի, այդ պատճառով էլ պահպանել է խոսսվածքի տերիտորյալ բնույթը: Կուզեինք այս փաստին հավելել
և այն, որ Լոռին, լինելով ավանդապահ մարզերից մեկը, դժվարությամբ է հրաժարվում իր խոսվածքից:
Սակայն այսօր մասսայական ուրբանիզացման հետևանքով, երբ գյուղերը գրեթե դատարկվում են,
իսկ ժամանակավոր հեռացածներն էլ վերադառնում են ընդօրինակած այլ բարբառներ ու ենթաբարբառներ,
Լոռու խոսվածքը, ինչպես գրեթե հայերենի բարբառների մեծ մասը, դարձել է մի խայտաբղետ
լեզվական միջավայր, որտեղ միահյուսվում են Թիֆլիսի, Ղարաբաղի (սրանց հետ ընդհանրության
մասին խոսում էր դեռ պրոֆ. Մ. Ասատրյանը) բարբառները և, որ ամենից ընդգծվածն է, Երևանի
առօրյա-խոսակցական լեզուն՝ ժարգոնը: Այնուամենայնիվ մեր ուսումնասիրության մեջ մենք
կանդրադառնանք Լոռու խոսվածքի «մաքուր» դրսևորմանը: Բայց մինչ այդ կուզեինք անդրադառնալ
այն հարցին, թե ինչու բարբառագիտության շրջնակներում Լոռու լեզուն կոչվում է խոսվածք,
այլ ոչ թե բարբառ կամ ենթաբարբառ:
Այս հարցին պատասխանելու
համար պետք է դիմենք կրկին բարբառագիտական հայտնի աղբյուրներին: Հայ բարբառագիտությամբ
զբաղվող առաջին լեզվաբաններից պրոֆ. Աճառյանը իր՝ բարբառագիտությանը նվիրված բոլոր
աշխատություններում լոռու խոսվածքը մտցնում է Արարատյան բարբառի մեջ՝ չանդրադառնալով
սակայն դրա ցուցաբերած առանձնահատկություններին ու տարբերություններին ընդհանուր Արարատյան
բարբառից: Ավելի ուշ շատ համառոտ անդրադարձ Լոռու խոսվածքին արել է Ա. Ղարիբյանը, ով
հիմնվելով այն հանգամանքի վրա, որ Լոռու խոսվածքը «պատկանելով Արարատյան բարբառին,
միաժամանակ և ունի իր մեջ թույլ տարրռր Ղարաբաղի և Թիֆլիսի բարառներից»[1],
եզրակացրել է, որ այն Արարատյան ենթաբարբառ է: Մ. Ասատրյանը առաջինն էր լեզվաբաններից,
ով այս հարցին նվիրեց մի ծավալուն ուսումնասիրություն՝ «Լոռու խոսվածքը» խորագրով,
որտեղ փորձեց ի վերջո ճշտել Լոռու խոսվածքի դերը բարբառի ու ենթաբարբառի շրջանակում:
Պրոֆ. Ասատրյանը, հիմնվելով բարբառների հնչյունական, ձևաբանական և բառապաշարային ուսումնասիրության
վրա, ցույց տվեց, որ մի կողմից, եթե հաշվի առնենք Լոռու խոսվածքի և Արարատյան բարբառի
տարբերությունները, ապա այն կարելի է դիտարկել իբրև առանձին բարբառ: Սակայն մյուս կողմից,
եթե քննության առնենք դրանց միջև եղած ընդհանրությունները, ապա Լոռու խոսվածքը պետք
է համարենք ենթաբարբառ: Հետևապես՝ հույ ունենալով վերջ տալ այս անորոշությանը, նա առաջարկեց
այն դիտարկել իբրև բարբառի և ենթաբարբառի միջին օղակ՝ խոսվածք[2]:
Այժմ՝ Լոռու խոսվածքի
դիրքի մասին այս հակիրճ անդրադարձից հետո կարող
ենք անցնել մեր բուն նյութի ուսումնասիրությանը, այն է՝ հոլովակազմությունը Լոռու խոսվածքում,
որի համար օրինակներ կքաղենք Լոռու երկու հանճարեղ գրողների՝ Հովհ. Թումանյան և Հր.
Մաթևոսյանի ստեղծագործություններից:
Հոլովակազմությունը Լոռու խոսվածքում
Լոռու խոսվածքը, լինելով
Արարատյան բարբառի մի մասը, վերջինիս պես պահպանում է հոլովի թվին առնչվող խնդիրները:
Այստեղ էլ ձևաբանորեն չեն տարբերակվում ուղղական-հայցական և սեռական-տրական հոլովները:
Ըստ այդմ ձևաբանորեն առանձնացնում ենք հինգ հոլով՝ ուղղական-հայցական, սեռական-տրական,
բացառական, գործիական և ներգոյական: Չնայած եթե գոյականների դեպքում սեռական-տրականը
չտարբերակված է, ապա դերանունների դեպքում դրանց երկուսի համար էլ կան առանձին ձևեր,
ինչպես՝
·
Քո պապ ու իմ հեր Իշխանը արնագույն պուճուր մի ձի ուներ... (Հ.Մ.,Ծառերը):
·
Ինձ մի՜ խընդրիր, ես չեմ երգի
Իմ տխրությունն ահագին (Հ.Թ., Ինձ մի խնդրիր)
Ուղղական հոլովը, լինելով բառի ուղիղ
ձևը, հանդես է գալիս զրո վերջավորությամբ: Իհարկե, որոշյալ առման դեմքում կարող է հանդես
գալ որոշիչ հոդերով: Բերենք օրինակներ՝
·
Ահա բացվեց թարմ առավոտ,
Վարդ
է թափում սարին-քարին... (Հ.Թ., Ա՜խ ինչ լավ են...)
·
Էն սև ծովում տառապելով
Լող
է տալիս իմ հոգին: (Հ.Թ., Հայոց վիշտը)
Ուղղական հոլովի առաջնային գործառույթը, ինչպես գիտենք, ենթակայի պաշտոն զբաղեցնելն
է: Սակայն Լոռու խոսվածքում ենթական կարող է դրվել ո՛չ ուղղական հոլովով (խոսքը, սակայն,
կողմնակի ենթակայի մասին չէ), ինչպես՝
·
Ձենով
Օհանին ուներ մի չար կին: (Հ.Թ., Սասունցի Դավիթ)
Ուղղական հոլովի մյուս
կիրառությունը, որ հետաքրքրություն է ներկայացնում բարբառի տեսանկյունից, կոչականն
է: Լոռու խոսվածքում կան սակավաթիվ բառեր, որոնց կոչականն ունի առանձին ձև, ինչպես՝
քույր-քիրա, հայր- հերա, մայր-մերա, աղջիկ-ախչի, մեծ եղբայր՝
ապեր-ապերո, ընկեր-հընգերո:
Սեռական-տրական հոլովը կազմվում է ի, ու, ան, վա, ոջ, ց թեքույթներով և ո,
ա ներքին
հերթագայությամբ: Ինչպես գրական հայերենում, այնպես էլ Լոռու խոսվածքում նշյալ թեքույթներից
իր գործածությամբ առաջին տեղում է ի-ն: Սովորաբար
սեռական և տրական հոլովները իրարից առանձին դիտելու հիմք են ստանում առաջինի հոդ չստանալու
կարողությունը: Սակայն Լոռու խոսվածքում երբեմն սեռականով դրված հատկացուցիչն էլ կարող
է որոշյալ հոդ առնել: Այս երևույթը հազվադեպ է, և հիմնականում կիրառվում է գեղարվեստական
խոսքում, այնուամենայնիվ անտեսել այն չենք կարող:
·
Հազար տարվան փորձն ու գործ
Ըսկսվում
է ամեն օր: (Հ.Թ., քառյակ)
·
Ինչու՞ ես գընում, տափում, տըրորում,
Իմ
ամբողջ տարվան ապրուստը կըտրում: (Հ.Թ.,
Սասունցի Դավիթ)
·
...Ու զարդարում,
Զըվարթ
վառում
Մեր
գիշերվան ճակատը մառ: (Հ.Թ., Սիրիուսի
հրաժեշտը)
Սեռական և տրական հոլովների հետ կապված պետք է անդրադառնանք մի խնդրի ևս: Լոռու
խոսվածքում ևս, ինչպես Արարատյան բարբառի մեծաթիվ ենթաբարբառներում և խոսվածքներում,
դրսևորվում է իրի ու անձի առումը: Իրի առման դեպքում ուղիղ խնդիրը լինում է ուղղականաձև,
իսկ անձի առման դեպքում՝ սեռական-տրականաձև: Սակայն երբեմն այս պայմանը չի պահպանվում,
և իրի առման դեպքում ունենում ենք տրականով դրված ուղիղ խնդիր, ինչպես՝
·
Կանչեցի թըշվառ էն հոգիներին՝ ցըրված հավիտյան
Մինչև
Միջագետք, մինչև Ասորիք, մինչև Ծովն հայոց... (Հ. Թ., Հոգեհանգիստ)
·
Տաշած քարի է ման գալիս՝ մտնի տակը: (Հ.Մ., Օգոստոս)
Ու հոլովման պատկանող բառերի քանակը (չհաշված ի-ահանգ բառերի) գրական արևելահայերենում
փոքրաթիվ է, ընդամենը հինգ բառ: Լոռու խոսվածքում այս թիվն անհամեմատ շատանում է: Նախ
ու հոլովմամբ հոլովվում են այն բառերը, որոնց հոգնակին կազմվում է -նի հոգնակիակազմ
վերջավորությամբ, ինչպես՝ վերևնի-վերևնու, բընալիքնի-բընալիքնու կամ բընալիքներու,
ինչպես նաև հետևյալ բառերը՝ երեխա>րեխա>րեխու, փեսա>
փեսու (// փեսի):
Ինչպես և գրական արևելահայերենում, Լոռու խոսվածքում էլ կան բառեր, որոնք ենթարկվում
են մեկից ավելի հոլովման, ինչպես՝ ընկեր-ընկերի, օրի-օրվա, արյունի-արյան.
·
Հոգնել
եմ նոր ընկեր
Ու
հին ցարի արանքում: (Հ.Թ., քառյակ)
·
Կարծես երեկ հարբած ու գժություններ արած ընկերոջ մասին էր խոսում: (Հ.Մ., Արջը)
·
Քուն թե արթուն՝ օրիս
շատը երազ եղավ, անցկացավ
Երազն էլ, նուրբ ու խուսափուկ, վըռազ
եղավ, անցկացավ: (Հ.Թ., քառյակ)
·
Ո՜վ իմանա` ո՛ւր ընկանք,
Քանի՛
օրվա հյուր ընկանք... (Հ.Թ., քառյակ)
·
Թըռավ, հեծավ նըժույգ իր ձին,
Դաշտը
իջավ արյունի (Հ.Թ., Թմկաբերդի առումը)
·
Նա ինձ լիզել տվեց հատակի փոշին՝ իմ արյան անալի համով խառը: (Հ.Մ., Կայարան)
·
Խորն աշունքին Լոռու սարերով անցկենալիս մի գյուղում մութը վրա հասավ։ (Հ.Թ., Գելը)
·
Աշնան մեղմ արևի մեջ գեղեցիկ էին ծիծեռնակների լուռ բները, այգու խնձորենիները: (Հ.Մ.,
Հացը)
·
— Չէ՛, աղա, գիլի վրա ուրիշ տեսակ են հաչում, մարդի վրա՝ ուրիշ։ (Հ.Թ., Գելը)
·
Եվ մինչև հիմա ես չեմ տեսել կիսագրագետ մարդու նախանձից ավելի զզվելի բան: (Հ.Մ., Կայարան)
Բացառական հոլովը կազմվում է -ից, -ուց թեքույթներով: Սակայն -ց հոլովման պատկանող բառերի դեպքում հնարավոր է բացառականի -ց-ի անկում: Բացի այս Լոռու խոսվածքում բացառականը, ի տարբերություն գրական արևելահայերենի, կարող է ստանալ որոշիչ հոդ, որը բացառապես շեշտելու գործառույթ է կատարում խոսքի մեջ: Նախ բերենք որոշիչ հոդով գործածված բացառական հոլովի օրինակներ՝
·
Հը՞, էդ ինչի՞ ուշացրիր, վախու՞մ ես մարդուցը, իշխան մուկը վախլուկ չի լի, իմ ջահել ժամանակը, եսպատահել ա, քնած մարդու ականջը կծել եմ: (Հայ ժողովրդական
հեքիաթներ):
·
Ու իր հարազատ բարձունքիցը լույս... (Հ.Թ.,Բարձրից)
·
Գընացել է տուն։ Սարերի չոբա՜ն―
Գյուղիցը հեռու, հազար ու մի բան... (Հ.Թ., Լոռեցի Սաքոն)
Ինչպես
արդեն նշեցինք, -ց հոլովման պատկանող բառերի դեպքում Լոռու խոսվածքում հնարավոր է բառառականի -ց-ի անկում: Սակայն
պետք է հավելենք, որ երբեմն բացառականի -ից վերջավորությունն ամբողջությամբ կարող է դուրս մնալ խոսվածքում: Բերենք համապատասխան օրինակները.
·
Ի՜նչ ես թըռչում, խև-դև, սի՛րտ,
Հազար բանի ետև, սիրտ: (Հ.Թ., քառյակ)
·
-Ո՞նց թե,- Ալանը անմիջապես չկարողացավ հավատալ,- էդ ո՞նց թե, էդ արդեն մեր դռանն էլ են մեր ականջը քաշո՞ւմ: Բա մերոնցի մարդ չկա՞ր: (Վահագն Մուղնեցյան, Հեռավոր խորհուրդը)
Մեր
ուսումնասիրության
սկզբում խոսել ենք այն մասին, որ
Լոռու խոսվածքը տարբեր բարբառների հետ ընդհանուր եզրեր ունի: Պետք
է նշենք, որ
այդ ընդհանուր եզրերը չեն սահմանափակվում միայն արևելյան բարբառներով: Այդ մասին են վկայում Լոռու խոսվածքում բացառականի՝ -են վերջավորությամբ կազմվող որոշ ձևեր, ինչպես՝
·
Եվ բավական է,
·
Դու վերեն դիտե... (Հ.Թ., Աղոթք)
Լոռու խոսվածքում գործիական
հոլովը կազմվում է -ով թեքույթով և գրեթե ոչ մի տարբերություն չի դրսևորում գրական
հայերենի հետ: Միակ տարբերությունը, որ ցուցաբերում է Լոռու խոսվածքը, բացառական հոլովի
նման որոշիչ հոդ ստանալն է, ինչը անհնար է գրական հայերենում, ինչպես՝
·
Ու վեր կացա ես, որ մեր հայրենի
օրենքովը հին՝
Վերջին
հանգիստը կարդամ իմ ազգի անբախտ զոհերին: (Հ.Թ., Հոգեհանգիստ)
·
Պարզ, ամենատես հայացքովը նա
Ճառագեց
ներքև աշխարհքի վըրա: (Հ.Թ., Բարձրից)
·
Գլխովը
շա՜տ ամպեր կանցնեն,
Սարը
միշտ կա անսասան: (Հ.Թ., Թմկաբերդի առումը)
Հետաքրքիր է և այն, որ
Լոռու խոսվածքում ներքին թեքման բառերի գործիականը կազմվում է -ով մասնիկով՝ ի տարբերություն
գրական հայերենի, որտեղ նման բառերի գործիականը կազմվում է -(մ)բ-ով:
Ներգոյական հոլովը կազմվում
է ում(ըմ) վերջավորությամբ: Արդի գրական հայերենում, հայտնի է, որ անձնանիշ և մյուս
հատուկ անունների ներգոյական հոլովը կազմել անհնար է: Լոռու խոսվածքը այդպիսի սահմանափակում
չունի. ներգոյական հոլով ունեն բացառապես բոլոր գոյականները:
Լոռու խոսվածքում ներգոյական
հոլովով գոյականը, հանդես գալով տեղի պարագայի պաշտոնում, երբեմն կարող է ձևով նման
լինել ուղղականին, այսինքն դրվել հայցական հոլովով, ինչպես՝
·
Թողել եմ ներքև, մեծ լերան տակին,
Ե՛վ
փառքը, և՛ գանձ... (Հ.Թ., Վայրէջք)
·
Վաղուց թեև իմ հայացքը Անհայտին
է ու հեռվում,
Ու
իմ սիրտը իմ մըտքի հետ անհուններն է թափառում...
(Հ.Թ.,
Հայրենիքիս հետ)
·
Առյուծ-Մըհերը, զարմով դյուցազուն,
Քառասուն
տարի իշխում էր Սասուն... (Հ.Թ., Սասունցի
Դավիթ)
Комментариев нет:
Отправить комментарий